Funkcionalna vadba

RAW-outdoor-fitness-costa-ricaV zadnjem času postajajo vedno popularnejši novi načini rekreacije in izboljševanja telesne priprave. Vedno več ljudi se začenja rekreirati v naravi, da bi se odmaknili iz mest in se nadihali svežega zraka. To jim omogoča tudi vedno več lokacij s trim stezami, z napravami za raznoliko in učinkovito vadbo tudi zunaj fitnes centrov. V naslednjem prispevku vam bom na kratko razložil princip takšne vadbe – funkcionalne vadbe in zakaj postaja vedno bolj popularna.


Kaj je funkcionalna vadba

Funkcionalna vadba je način vadbe za izboljšanje pripravljenosti posameznika za dosego večjih uspehov v športu ali za boljšo kakovost življenja in zdravja. Posebnost takšnega treninga je, da namesto izolacijskih vaj za posamezno mišico uporablja kompleksne vaje, kjer je vključena celotna kinetična veriga. Med vajo je obremenjeno celotno telo, mišice pa med seboj sodelujejo. Funkcionalni trening pripomore k boljšim motoričnim sposobnostim, izboljša različne tipe moči, stabilizacijo sklepov in izboljša koordinacijo gibanja.


Kaj želimo doseči s funkcionalno vadbo?

trakovi za trening www.bluegym.siČlovek je stoječe bitje in med gibanjem uporablja kompleksne gibe, saj so bolj ekonomični in praktični. Seveda lahko izvajamo tudi enofazne gibe, vendar ti niso prioriteta za lokomotorni aparat. Pomislite, kdaj ste nazadnje pri vsakodnevnih opravilih uporabili katerega izmed gibov, ki jih izvajate na trenažerjih v fitnes centrih? Jaz se ne spomnim nobenega! Zakaj bi potem trenirali nekatere gibe, ki nam pri vsakodnevnih opravilih in še manj pri športu ne koristijo? Namen funkcionalnih vaj je prav v tem, da v gibanje vključujejo vaje, ki so podobne našemu gibanju pri športu ali pri vsakodnevnih opravilih. To pomeni, da so vaje sestavljene tako, da vključujejo vse tri ravnine (bočno, čelno in horizontalno), da je gib čim bolj kompleksen in da dosežemo sodelovanje med mišicami, saj je tako telo učinkovitejše. Vaje izvajamo, če se le da, v stoječem položaju – ne pozabimo, človek je stoječe bitje. Ne smemo pa prezreti, da smo ljudje različni, da se ukvarjamo z različnimi športi, hobiji in imamo različne načine življenja (npr. življenje delavca v tovarni in delavca v pisarni se razlikuje), zato je vadbo potrebno temu primerno prilagoditi.


Izvajanje funkcionalne vadbe

street-workout-zehlendorf-00Čar funkcionalne vadbe je v tem, da ni pravil. Trenerji lahko eksperimentirajo z vajami in si s svojim znanjem izmišljujejo vaje glede na potrebe vadečega. Tukaj ni pravil, kaj lahko in česa ne smemo početi. Lahko se prepustimo svoji domišljiji, le zavedati se moramo, zakaj izvajamo posamezno vajo in kakšen je njen namen ter temu primerno izbrati obremenitev. Vadbo lahko izvajamo kjer koli, v parku, gozdu, dnevni sobi ali fitnes centru, saj nismo omejeni na trenažerje. Z malo domišljije lahko v vadbo vključimo vse pripomočke, ki so nam na voljo v okolici, in seveda našo lastno težo (priporočljivo za začetnike). Na primer, v naravi se lahko poslužimo kamnov, dreves, vzpetin ali pa trim stez, v stanovanju pa lahko uporabimo mize, stole, vrata ali celo brisače. Zelo učinkoviti so tudi profesionalni izdelki, kot so kettlebelli, sandbagi, elastike, trakovi za trening z lastno težo (priporočam!), medicinke, gimnastični krogi, drogovi, razne nestabilne podloge. Meni je zelo pri srcu uporaba macole, prav tako je lahko zelo koristna tudi traktorska guma.

Tipi vaj so lahko dostopni na internetu (razni članki, youtube), kjer je ponavadi zelo nazorno opisano, kako se jih izvaja. Za načrtovanje treningov in tudi prehrane pa svetujem osebnega trenerja. Pri izvajanju vaj ne pozabite na stabilnost predmetov – varnost je na prvem mestu, previdnost pa nikoli odveč!


Upam, da vas je zgornji prispevek prepričal, da funkcionalno vadbo preizkusite in mogoče dodate v svoj trening (poizkusiti ni greh). Telo vam bo hvaležno in kmalu boste tudi sami opazili pozitivne spremembe, ki jih prinese funkcionalna vadba na vaše telo.

Članek napisal Matija Jošt

Tags: , , , , , , ,